Sonel Publishing
G APACHE M7

ז'אן ללא חת

הביקור הפעם עמוס בחדשות.

חדשות רעות: בית הקפה בפינה חדל להעלות קונצרטים בסופי שבוע, בגלל תלונות שכנים. שתי הגברות המפעילות את המקום אינן בטוחות שימשיכו בהפעלתו. זו מכה לבילוי מוסיקלי וגסטרונומי נלבב עם היתרון הגדול של מרחק פסיעות אחדות מן הבית.

חדשות טובות: במסעדה בכיכר הסמוכה יחגגו ב 21 בנובמבר את חגיגות הבוז'ולה. אוכל טוב, אווירה נעימה, מוסיקה והרבה יין. מדי שנה משתדל לא להחמיץ.

חדשות ללא ערך נורמטיבי של ממש: במרבית הסופרמרקטים בפריס יש מגוון ענק של וויסקי, ומגוון מצומצם מאוד של קוניאק. מוזר לאור מקור המשקאות האלה ולאור המסורת. הולך ופוחת הדור.

בפריס מתקיימת במרכז פומפידו תערוכה של פרנסיס בייקון. בעודי בדרך, עברתי ליד    Tour Jean sans peur. הבניין המבוצר ומגדלו הגבוה, במרכז פריס, זכה לביקורים שלי גם בעבר, והחלטתי להכנס ולראות מה בפיו.

ראשית טיפסתי לראש המגדל. מטלה קלה למיטיבי לכת. לצערי איני נמנה עליהם. גרם המדרגות הצר מתפתל מעלה מעלה, ומדי פעם מפנה לחדרים בהם פריטים הסטוריים מימי הביניים וקצת אחריהם; חפצים, תלבושות, היסטוריה כתובה ומאויירת.

ז'אן ללא חת, בתוארו כ Duc de Bourgogne חי במאה החמש עשרה, רצח וצבר כוח, ולבסוף נרצח בעצמו, כמקובל. בין לבין רכש ובנה בניינים בפריס, ושיפץ את נשוא ביקורי.

גם כאן, בנוסף לתצוגת הקבע האמורה, מתקיימות תערוכות, בעיקר היסטוריות. הפעם שתיים במקביל.

בקומת הכניסה תערוכה של העולם התחתון של מזרח פריס בשנים 1880-1914. בתערוכה תיאורים בכתב ובציור של סוגי הפשע שהיו נפוצים אז, הכנופיות (Les Apaches) שכללו נשים וגברים כאחד, ראשי הכנופיות וכיצד נלכדו, המאבק הסיזיפי שלא תמיד הצליח בפשע, ומשטרה המוצגת לעיתים ללא חת  ולעיתים במסכנות מגוחכת, כשהיא מגובה במעין משמר אזרחי.

בקומה התחתונה הנושא אותו נושא אך בהקשר לתקופה אחרת; פשעים ועונשם בימי הביניים. כאן בתיאור מפורט ומלווה בציורים צבעוניים מרהיבי עיין ומכאיבי בטן מדורגים הפשעים הנפוצים לפי מידת חומרתם; רצח ישיר או על ידי שכירי חרב (בחלוקה לסוגים: בשל פגיעה בכבוד, בשל בגידה, רצח ילדים ועוד), אונס (בחלוקה לכזה שניתן לסלוח עליו לעומת אונס חמור), גנבה בנסיבות מחמירות ואחרות, כפירה ומעשי כישוף. לכל פשע העונש הראוי לו בידי מערכת הצדק הנובעת מן המלך ומיושמת על ידו ועל ידי שליחיו, וכן על ידי הכנסייה או על ידי האצילים.

עונשי המוות לפשוטי העם בוצעו בתלייה, ואילו האצילים זכו לשיסוף מהיר של גרונם. המהפיכה, שנים מאוחר יותר, דגלה כזכור בשיוויון והגיליוטינה פעלה ללא הפלייה בין דלת העם למעמד השליט לשעבר.

 

בהמשך סיירתי באחד מהנעימים ברחובות פריס, Montorgueil , ונחתי עם כוס יין הבית וסיגר.   ׂ

לתערוכה של בייקון לא הגעתי, וכפי שנאמר לי הוא ישקול, לפיכך, האם להציג בעתיד במרכז פומפידו. אנסה שוב בימים הקרובים.

הביתה במטרו.

 

שתפו פוסט זה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *