Sonel Publishing
5255342_041719-cc-ap-notre-dame-fire-topshot-img

האם פריס בוערת? על שריפות והלוחמים בהן

גלי החום במערב אירופה שוברים שיאים. בלונדון נחצה קו 40 המעלות והוכרז מצב חירום לאומי, כך גם בצרפת, בספרד, בפורטוגל ועוד. תושבי מדינות מפותחות ניצבים בפני תופעה שידענו בעיקר במדינות הנחשלות; איתני הטבע גובים חיי אדם ומשבשים פעילות.

למרות גלי חום קודמים לא מצוידים האירופאים ברובם במזגני אוויר, ויש היורדים מהבית להתאוששות  קצרה בסופר או אפילו במכונית הממוזגת.

החום הקיצוני גורם לשריפות ענק, וזה הזמן להזכר בשריפות הגדולות שהתחוללו בפריז עירנו במהלך ההיסטוריה, וגם באלה האמונים כאן על המלחמה בהן. להלן הרשימה:

1618  השריפה ב PALAIS DE JUSTICE. בעקבותיה כתב SAINT AMAND את שירו ההיתולי :

CERTES, L'ON VIT UN TRISTE JEU

LORSQU'À PARIS DAME JUSTICE

SE MIT LE PALAIS TOUT EN FEU

POUR AVOIR MANGÉ TROP D'ÉPICE

התבלינים החריפים שאכלו השופטים גרמו לאש.

 

1621 שריפת PONT MARCHAND שנהרס כליל ועימו גם PONT AU CHANGE.  בתים רבים שניצבו על הגשר נהרסו, אך אין אומדן למספר הקורבנות.

1718      "       HOTEL-DIEU DE PARIS. נהרס. באותה שנה נשרף גם ה PETIT PONT לרבות הבתים שהיו בנויים עליו.

1763      "       PALAIS ROYAL. נהרס ברובו.

1772      "      שוב ב HOTEL DE DIEU.

1810      "       AMBASSADE D'AUTRICHE,.

1871           תקופת ה COMMUNE , כאן כבר לא מדובר במבנה אחד,  חשוב ומרכזי ככל שיהא. במהומות שפרצו לאחר הקמת הממשלה המהפכנית שהחזיקה מעמד חודשיים וחצי בסך הכל, ולקראת כיבוש העיר בידי הפרוסים,   החריבה האש את    PALAIS DES TUILERIES,  LA  BIBLIOTHÈQUE IMPÉRIALE DU LOUVRE, HOTEL DE VILLE, PALAIS DE JUSTICE ועוד מבנים רבים, כדי שלכובשים לא ישאר דבר. על פי המסורת דווקא נשים הבעירו את העיר. מעניין לציין כי דווקא ה NOTRE DAME ניצלה ברגע האחרון, אך כזכור נשרפה 150 שנה מאוחר יותר.

1887     "      SALLE FAVART בזמן הצגת MIGNON, עם 84 קורבנות.

1897     "       BAZAR DE LA CHARITE , עם 129 קורבנות.

1903     "       קו 2 במטרו, עם 84 קורבנות.

1921     "       בית הכלבו PRINTEMPS שנהרס כולו.

1973     "       COLLEGE EDOUARD-PAILLERON עם 20 קורבנות, בהם 16 ילדים.

1996     "       בנק CREDIT LYONNAIS

2005     "       HOTEL OPERA-PARIS עם 24 קורבנות בהם 11 ילדים.

2015     "      RUE MYRHA עם 8 קורבנות.

2019     "      NOTRE DAME עליה כבר נכתב הכל בהרחבה.

2021     "      PLACE DE L'OPERA. ראה מייל קודם.

 

מכבי האש LES SAPEURS-POMPIERS DE PARIS, שהוזכרו כאן עד כה בזכות הנשף השנתי שהם עורכים מידי ערב יום הבסטיליה, עוסקים מן הסתם גם בכיבוי אש.

מכבי אש פעלו בפריז עוד במאה ה 17 אך לא באופן סדיר, ועיקר הפעילות בעת שריפה בוצעה על ידי התושבים המקומיים. ב 1699 חתם המלך LOUIS XIV על צווים להקמת גוף מקצועי של מכבי אש, כפי הקיים אז בהולנד ובגרמניה.  ב 1705 נערכה הגרלה גדולה למימון משאבות לכיבוי. התוצאות לא השביעו רצון וגם  מיסוד הפעילות לאחר המהפכה לא הביא לתוצאות מספקות.

כיבוי האש במתכונת מודרנית נוסד על ידי  נפוליאון בשנת 1811, לאחר השריפה שפרצה בעת הנשף בשגרירות אוסטריה, באמצעות צו הקמה ליחידה צבאית שתעסוק בכיבוי שריפות דרך קבע, ותחליף את המנגנון הקיים והבלתי יעיל שלא תפקד בעת השריפה. הגוף החדש יהיה כפוף למפקד משטרת פריס, האחראי על בטחונה.

במחצית השנייה של המאה ה 19 עבר הארגון מהפכה טכנולוגית וארגונית, הוקמו נקודות כיבוי ברובעי העיר,  והארגון היה לדוגמה בפריז ומחוצה לה לגוף יעיל המותאם היטב למטרותיו.

במלחמת העולם הראשונה פעלו מכבי האש בעיקר במניעת שריפות בפריס כתוצאה מהפצצות הצפלינים  וירי התותחים הכבדים הגרמנים. במלחמת העולם השנייה הוא היה הגוף הצבאי האחרון להכנע לנאצים, וסייע לערים אחרות שהופצצו. ב 1947 הוקם מונומנט לזכר מכבי האש שנפלו במלחמה ובשריפות.

ב 1967 נערך שינוי ארגוני מקיף בכוח, ומשנות השמונים פועל הארגון בחוד הטכנולוגיה עם כח אדם איכותי המוכיח את יכולותיו באירועים השונים.

כיום פועלים בפריז כ 8,700 איש בכל הרמות; קצינים, נגדים, מינהלה ולוחמי אש.

 

 

 

 

 

 

 

שתפו פוסט זה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *